Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 11,3 (2007) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/17506

Title: Conflicto, comunicación y liderazgo escolar: Los vértices de un triángulo equilátero
Other Titles: Conflict, communication and school leadership as the vertexes of an equilateral triangle
Authors: Pareja Fernández de la Reguera, José Antonio
Issue Date: 12-Sep-2011
Abstract: Los cambios en nuestra sociedad y las constantes, y cotidianas, modas mediáticas convierten su indiscriminado uso terminológico, en uno de los principales escollos que pueden encontrarse a la hora de seguir construyendo la episteme en las Ciencias Sociales y de la Educación. En este sentido, el presente artículo pretende paliar dicho abuso presentando los rasgos más característicos, y significativos, que han de tenerse en cuenta a la hora de trabajar en torno a los conceptos de conflicto, comunicación y liderazgo. Se tratará también cómo, por ejemplo, la clase no es sino una pequeña organización –que tiene sus lideres- y en la que existe un tipo de comunicación, etc. Pero también cómo, independientemente de ese ámbito concreto, en las organizaciones se dan, por definición y cotidianamente, conflictos y que el liderazgo actual debe entenderlo así y estar preparado para ello. En definitiva, se presentarán aquellos aspectos que interrelacionan a los tres conceptos principales tratados en el artículo
The changes in our society and the present, everyday and constant trends of the mass media make their unruly use of terminology, one of the main difficulties that we find when trying to build knowledge in Social Sciences and Education. To this effect, this article claims to reduce that misuse by presenting the most significant and typical traits which must be taken into account when we work with the concepts of conflict, communication and leadership. It will also treat how, for example, the class is a small organization -where always has been a leadership and where exists a type of communication, etc. But also how, independently of that concrete context, in the organizations has been, daily, conflicts and that the actual leadership must understand it and must be prepared for it. Really, those aspects will appear that interrelate to the three main concepts treated in the article.
Sponsorship: Grupo de Investigación FORCE (Formación Centrada en la Escuela) Universidad de Granada
Series/Report no.: rev113COL3.;113
Keywords: Conflictos escolares
Comunicación
Información
Organización
Liderazgo
Conflict in school
Communication
Information
Organization
Leadership
URI: http://hdl.handle.net/10481/17506
ISSN: 1138-414X (edición papel)
1989-639X (edición electrónica)
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Appears in Collections:Vol. 11,3 (2007)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev113COL3.pdf187.52 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada