Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 11,1 (2007) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/17485

Title: La formación y el desarrollo profesional docente frente a los nuevos desafíos de la escolaridad
Other Titles: Teacher training and professional development faced to the new challenges posed by the school system
Authors: Vezub, Lea F.
Issue Date: 12-Sep-2011
Abstract: A pesar de la importancia creciente que los gobiernos, programas de reforma educativa y los especialistas asignan a las políticas tendentes al fortalecimiento profesional de los docentes, todavía estamos lejos de tener el profesorado que deseamos. En la última década varios países de América Latina reformaron el currículum de la formación inicial de maestros, tanto en sus contenidos como en su estructura y fundamentos y comenzaron un proceso de reconversión y acreditación de las instituciones a cargo. Sin embargo subsisten serios problemas tanto en el funcionamiento de las instituciones como en el perfil de sus cuerpos docentes y en la organización, planificación y conducción del subsistema formador. Este trabajo se propone identificar los principales problemas que presenta la formación docente inicial y continua en los países latinoamericanos y en el contexto de los cambios y nuevos desafíos que la escolaridad contemporánea le plantea al oficio docente. Para la identificación de los problemas se contemplan cuatro dimensiones fundamentales: la organización institucional; el currículum; los modelos, enfoques o concepciones de la formación; y el perfil de los formadores. Por último, y a partir del panorama descrito, se plantean cuáles son los principales retos para la formación y el desarrollo profesional docente.
Despite the growing importance that governments, educational reform programs and specialists give to the issue of teachers and to the policies aimed at their professional development, we are still far from having the teacher bodies we wish for. In the last decade many countries from Latin America reformed the teacher-training curriculum -both in their contents and in its structure and foundations-, increased the hour load of the plans, and initiated a process of improvement and accreditation of the institutions. Nonetheless, serious problems persist at many levels: at the institutions, at their teams of teachers and at the organization of the teacher training subsystem. This paper intends to identify the main problems that pre service and in service- teacher training presents in the Latin American countries, in the context of changes and new challenges that contemporary schooling poses to the teacher office. For the identification of the problems, four main dimensions are considered: institutional organization, curriculum, the teacher training models, approaches or conceptions; and the profile of the teacher trainers. In the end, and from the overview described, the author raises which are the main challenges for teacher training and professional development of teachers.
Sponsorship: Grupo de Investigación FORCE (Formación Centrada en la Escuela) Universidad de Granada
Series/Report no.: rev111ART2.;111
Keywords: Docentes
Formación inicial del docente
Desarrollo profesional
Teachers
Pre service teacher training
Professional development
URI: http://hdl.handle.net/10481/17485
ISSN: 1138-414X (edición papel)
1989-639X (edición electrónica)
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Appears in Collections:Vol. 11,1 (2007)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev111ART2.pdf138.99 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada