Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 15,2 (2011) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/17484

Title: La calidad de los aprendizajes en la enseñanza secundaria
Other Titles: Learning quality in Secondary Education
Authors: Bono Santos, Enrique
Issue Date: 12-Sep-2011
Abstract: Se defiende la hipótesis de que hoy es muy deficiente el nivel de calidad del aprendizaje real que consiguen la mayoría de las alumnas y alumnos de toda la Secundaria y últimos cursos de Primaria. Calidad difícil de evaluar (Litwin, 1998) pero implica que lo que enseñamos, independientemente de que se “apruebe” o no, se transforme en un aprendizaje eficaz, aplicable, mantenido en el tiempo, personalmente reconstruido, y de esta manera desarrolle y amplíe el espacio cognitivo así como enriquezca las capacidades intelectuales de todos nuestros alumnos y alumnas. Esta mejora de calidad está siendo demandada por la sociedad del conocimiento, por los receptores laborales y académicos de nuestro alumnado, así como por bastantes profesores, directivos e inspectores de nuestros Institutos de Secundaria. Se justifica que el aceptar esta realidad por parte del profesorado es el primer paso para cualquier innovación de la enseñanza.
It is widely extended the hypothesis that the current level of real learning obtained by Secondary and last years of Primary Education students is quite deficient. Quality is difficult to be evaluated but it implies that what we teach, despite passing exams or not, has to be transformed in a effective, applicable, maintained and personally reconstructed learning, developing and broadening their cognitive space and enriching students´ intellectual capacity. This quality improvement is currently demanded by the knowledge society and the academic and professional receptors of our students, as well as teachers and inspectors in Secondary Schools. Therefore, it is essential teachers´ acceptance of the current situation as the first step to facilitate any type of innovation in Education.
Sponsorship: Grupo de Investigación FORCE (Formación Centrada en la Escuela) Universidad de Granada
Series/Report no.: rev152COL10.;152
Keywords: Calidad del aprendizaje
Innovación de la secundaria
Evaluación real
Estrategias de aprendizaje
Learning quality
Innovation in secondary education
Real evaluation
Learning strategies
URI: http://hdl.handle.net/10481/17484
ISSN: 1138-414X (edición papel)
1989-639X (edición electrónica)
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Appears in Collections:Vol. 15,2 (2011)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev152COL10.pdf254.87 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada