Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 11,2 (2007) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/17462

Title: El pensamiento del profesorado en educación física ante la cesión de responsabilidad en la evaluación del alumnado
Other Titles: The thought of the teachers in physical education before the transfer of responsibility in the evaluation of the student
Authors: Vera Lacárcel, José Antonio
Moreno Murcia, Juan Antonio
Issue Date: 9-Sep-2011
Abstract: Este estudio se centró en indagar en el pensamiento del profesorado que impartía el área de educación física en enseñanza primaria acerca de la utilización de estrategias de cesión de responsabilidad en la evaluación del alumnado. Para ello, se entrevistaron a 10 maestros y 8 maestras, de edades comprendidas entre los 31 y los 38 años, con una experiencia mínima de 7 años de docencia en el área. Las entrevistas tuvieron una duración entre 40 y 45 minutos. Los resultados mostraron que la cesión de responsabilidad se percibía como la posibilidad de que el alumnado valoraba su progreso y mejoraba el conocimiento de sus habilidades físicas. Sin embargo, la desconfianza en los criterios del alumnado para realizar juicios de sus capacidades, la creencia de que la subjetividad contaminaba las valoraciones en el aprendizaje de las habilidades físicas, y la sensación de que un exceso de autonomía dificultaba el control del aula, se convirtieron en barreras que dificultaban la puesta en práctica de las estrategias y la planificación de tareas orientadas con tal fin.
This study was focused on investigating the teacher’s though that taught physical education in primary education about the use of strategy for transferring responsibility in the pupil’s evaluation. So that, it was interviewed to 10 men teachers and 8 women teachers, aged between 31 and 38 years, with an experience of 7 years teaching in physical education at least. The interview lasted between 40 and 45 minutes. The transfer of responsibility is presented like the chance of assessing the pupil’s preview and improving the knowledge of their physicals abilities. Nevertheless, the distrust in the pupils for giving view about their capacities, the belief that the subjectivity prejudicing the assessment learning of the physicals abilities and the feeling that too much autonomy made the control of classroom difficult, became in limits for putting the strategies through and the planning of task with this purpose.
Sponsorship: Grupo de Investigación FORCE (Formación Centrada en la Escuela) Universidad de Granada
Series/Report no.: rev112ART3.;112
Keywords: Cesión de responsabilidad
Evaluación
Autonomía
Creencias
Transfer of responsibility
Evaluation
Autonomy
Beliefs
URI: http://hdl.handle.net/10481/17462
ISSN: ISSN 1138-414X (edición papel)
ISSN 1989-639X (edición electrónica)
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Appears in Collections:Vol. 11,2 (2007)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev112ART3.pdf100.59 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada