Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 11,3 (2007) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/17460

Title: Enseñar en la escuela rural aprendiendo a hacerlo. Evolución de la identidad profesional en las aulas multigrado
Other Titles: Learning how to teach in the rural school. The evolution of the professional identity in the multigrade classroom
Authors: Bustos Jiménez, Antonio
Issue Date: 9-Sep-2011
Abstract: En el estudio que se presenta se exploran los procedimientos que el docente utiliza para compensar las carencias formativas que posee a su llegada a los centros rurales, la construcción de su identidad profesional en base a las condiciones que vive en este tipo de escuelas y la organización de la enseñanza que lleva a cabo. El trabajo sintetiza los aspectos más relevantes obtenidos de un estudio en el que se ha utilizado metodología etnográfica y está extraído de una investigación más amplia desarrollada en Andalucía durante el período 2003-2006 en colegios rurales de Educación Infantil y Primaria. Las circunstancias del medio en el que se encuentran insertados estos centros y el dominio de la profesión a través de la experiencia constituyen elementos que hacen mejorar la eficacia educativa que el colectivo de maestros y maestras ofrece como respuesta a las dificultades formativas que ha sufrido. Además, se comprueba que la puesta en práctica de modelos didácticos contextualizados y de flexibilizaciones del nivel de instrucción responden a las exigencias que sugieren las diferencias de edad del alumnado de aulas rurales. Los resultados también ponen de relieve que en el escenario de la enseñanza y el aprendizaje de la escuela rural el docente cuenta con condicionantes que facilitan la interacción social y la convivencia de los miembros que integran la Comunidad Educativa.
The study presented explores the procedures used by teaching staff to overcome the deficiencies that have grown in rural schools, the construction of their professional identity on the basis of the conditions that exist in this type of school, and the organisation of the teaching to match modern requirements. The work draws together the most relevant aspects from a study in which ethnic methodology was used in a well developed investigation in Andalusia over the period 2003 to 2006 in rural infant and primary schools. The circumstance of the environment in which they find themselves is central, and control of the profession, through experience, constitutes an element to improve educational efficiency that the fraternity of teachers offers as an answer to the training shortfall they have suffered. Furthermore, it is verified that putting into practice flexible levels of instruction and didactic models, matched to the circunstances, respond to the exigencies resulting from the differing ages of the pupils in the rural multigrade classroom. The results also highlight that in the education and learning scene of the rural school, the teaching staff form part of the structure which enables social interaction and coexistence of those who form the Educational Community.
Sponsorship: Grupo de Investigación FORCE (Formación Centrada en la Escuela) Universidad de Granada
Series/Report no.: rev113COL5.;113
Keywords: Escuela rural
Primaria
Organización de la enseñanza
Formación
Metodología cualitativa
Profesión docente
Rural
Primary school
Organisation of education
Training
Qualitative methodology
Teaching profession
Multigrade
URI: http://hdl.handle.net/10481/17460
ISSN: ISSN 1138-414X (edición papel)
ISSN 1989-639X (edición electrónica)
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Appears in Collections:Vol. 11,3 (2007)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev113COL5.pdf172.14 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada