Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 11,3 (2007) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/17459

Title: El profesorado principiante de secundaria ante la reforma educativa en Uruguay: La coordinación docente y el proyecto de centro.
Other Titles: The professorship beginner of secondary before the educational reform in Uruguay: The educational coordination and the School Project
Authors: Rodríguez Zidán, Eduardo
Ríos Ariza, José Manuel
Issue Date: 9-Sep-2011
Abstract: En este trabajo presentamos algunas conclusiones de una investigación realizada en Uruguay y que tiene como objeto conocer cómo valoran los profesores principiantes de educación media, dos elementos significativos de la reforma educativa en: la coordinación docente y el trabajo en proyectos de centro. En el proceso de investigación se ha aplicado un cuestionario autoadministrado, bajo supervisión del investigador, a una muestra de 304 profesores de 24 centros educativos (que incluye egresados de dos modelos diferentes de formación docente). El estudio concluye que hay dificultades para promover los cambios educativos cuando sólo se llevan a cabo desde la lógica burocrática y no se contempla los intereses del profesorado, ni las prácticas tradicionales de las instituciones escolares.
In this project, we present some conclusions of research done in Uruguay, the object of which is to know how inexperienced teachers of secondary education are assessed. Two significant elements in the reform of Education in teaching coordination and the work planned in the school. In the process of research, an self-administrative questionnaire, under the supervision of the researches, has been applied to a sample of 304 teachers from 24 secondary education centres (which include graduates from two different models of teaching formation). The study concludes that there are difficulties in promoting educational changes when these are only implement from burocratic logic and the interests of the teachers are ignore, as also are the traditional practices of educational institutions.
Sponsorship: Grupo de Investigación FORCE (Formación Centrada en la Escuela) Universidad de Granada
Series/Report no.: rev113COL4.;113
Keywords: Reforma educativa
Innovación
Profesores principiantes
Coordinación docente
Proyecto de centro
Educational reform
Innovation
Inexperienced teachers
Teaching coordination
School project
Uruguay
URI: http://hdl.handle.net/10481/17459
ISSN: ISSN 1138-414X (edición papel)
ISSN 1989-639X (edición electrónica)
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Appears in Collections:Vol. 11,3 (2007)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev113COL4.pdf119.57 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada