Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 11,3 (2007) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/17457

Title: Educando el alma psicológica
Other Titles: Educating the psychological soul
Authors: Curtis, Matthew
Issue Date: 9-Sep-2011
Abstract: Este trabajo retoma aspectos de una exploración de los trabajos de cuatro importantes psicólogos educativos estadounidenses –Granville Stanley Hall, William James, John Dewey y Edward Thorndike– para concentrarse en los principios rectores del desarrollo de los niños. Los trabajos de estos autores están considerados como funciones que psicologizan al niño como un proceso de llegar a ser humano, que deba ser educado con fines éticos e inteligentes. Dos puntos de partida históricos se abordan en este artículo: (1) explorar la psicología como una formación de la moral del niño y (2) la clasificación y el orden del ser de forma razonada a partir de una psicología que abre el interior del niño a la supervisión y al calculo. Este enfoque explora la psicología educativa como una maquinaria de prácticas discusivas, intelectuales y materiales que invitan al estudiante a ver /ser visto y formar/ser formado de formas particulares. Educar al yo autónomo requería métodos modernos.
This paper draws from an exploration of the works of four prominent American educational psychologists –Granville Stanley Hall, William James, John Dewey and Edward Thorndike– to focus on principles governing principles governing the child development. The works of these authors are considered as functions that “psychologize” the child as a human “becoming” that is to be educated towards ethical and intelligent ends. Two historical vantage points are taken in the article: (1) To explore psychology as fabricating the moral child and (2) The mapping and orienting the self through reason through a psychology that opens the interior of the child to calculation and supervision. The approach explores educational psychology as an assemblage of discursive, intellectual and material practices that invite the student-child to see/be seen and to shape/be shaped in particular ways. Educating the autonomous self required modernized methods
Sponsorship: Grupo de Investigación FORCE (Formación Centrada en la Escuela) Universidad de Granada
Series/Report no.: rev113ART5.;113
Keywords: Fabricar al niño moral
Psicología educativa
Gobernanza
Alma
Yo
Fabricating the moral child
Educational psychology
Governmentality
Soul
Self
URI: http://hdl.handle.net/10481/17457
ISSN: 1138-414X (edición papel)
1989-639X (edición electrónica)
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Appears in Collections:Vol. 11,3 (2007)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev113ART5.pdf90.58 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada