Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 15,2 (2011) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/17432

Title: La escuela rural en el medio rural: Educación y desarrollo local
Other Titles: The school in rural areas: education and local development
Authors: Amiguinho, Abílio
Issue Date: 8-Sep-2011
Abstract: Este texto analiza las posibilidades de intervención comunitaria de la escuela en el medio rural como condiciones para la innovación pedagógica-educativa y el desarrollo local. En el seno de un proyecto más amplio, en el que el autor estuvo implicado durante más de 20 años, refleja las experiencias e iniciativas que confrontan pedagogía y la acción social local con el impacto en el trabajo escolar de profesores y alumnos. Se trató de propósitos a los que el Estado ignoró o pretendió poner fin, con una política educativa pública de supresión de las escuelas más pequeñas, de sus potencialidades educativas como servicio público comunitario. Por eso, el proyecto tuvo un carácter de resistencia a esta ofensiva que le confirió contornos, expectativas y resultados a tener en cuenta en la articulación entre educación y desarrollo local, como propuesta y práctica de intervención social de la llamada sociedad civil.
This text discusses the possibilities of community intervention in a rural school, as conditions for teaching and educational innovation and local development. Within a broader project, in which the author was involved for over 20 years, reflected on experiences and initiatives that confront pedagogy and social work place, impact on school work with teachers and students. It was purposeful that the state or ignored or wished to end with a public education policy for the elimination of smaller schools, their educational potential as a public service and community. Therefore, the project was still a matter of resistance to this offensive that gave it outlines, expectations and results to take into account the articulation between education and local development, as proposed and practice of social interventioncalled civil society.
Sponsorship: Grupo de Investigación FORCE Universidad de Granada
Series/Report no.: rev152ART2.;152
Keywords: Escuela
Medio rural
Intervención comunitaria
Desarrollo local
Formación de profesores
Rural school
Community intervention
Local development
Teacher training
URI: http://hdl.handle.net/10481/17432
ISSN: ISSN 1138-414X (edición papel)
ISSN 1989-639X (edición electrónica)
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Appears in Collections:Vol. 15,2 (2011)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev152ART2.pdf144.43 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada