Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 10,2 (2006) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/17421

Title: Caracterización de los desajustes asociados a la reforma de planes de estudio universitarios en España. El caso de la facultad de ciencias de la educación de la universidad de Granada
Other Titles: Characterization of the disfuntions associated to curricular reform of higher education in Spain. The case of faculty of Education of University of Grenade
Authors: Rodríguez Sabiote, Clemente
Gámez Durán, Rosa del Pilar
Álvarez Rodríguez, José
Issue Date: 7-Sep-2011
Abstract: La reforma de la educación superior implementada en España durante esta última década a través de la implantación de nuevos planes de estudio ha generado, amen de unos beneficios incuestionables, un conjunto de desajustes de naturaleza singular. Precisamente, el presente estudio empírico ha mostrado, mediante el poder clasificatorio del Escalamiento Multidimensional (EMD), la presencia de disfunciones de carácter, fundamentalmente, estructural de mayor gravedad que los desajustes relacionados con la dimensión educativa. Este hallazgo refuerza la hipótesis de que la reforma de las enseñanzas universitarias en España ha consistido, en esencia, en la reformulación estructural de las titulaciones (horarios, gestiones administrativas, creación de nuevas asignaturas a partir de la fragmentación de otras…) y escasamente en la implantación de nuevos currícula.
The reform of the higher education implemented in Spain during this last decade through the implantation of new curricula has generated, in addition to unquestionable benefits, a set of weakness of singular nature. Indeed, the current empirical study has shown, by means of the qualifying power of Multidimensional Scaling (MDS), the presence of misalignments of character, fundamentally, structural of greater gravity than the misalignments related to the educative dimension. This finding reinforces the hypothesis that the reform of higher education in Spain has consisted, in essence, in the structural reformulation of the degrees (hour, administrative managements, creation of new subjets from the fragmentation of others...) and barely in the new implantation of curricula.
Sponsorship: Grupo de Investigación FORCE Universidad de Granada
Series/Report no.: rev102COL3.;102
Keywords: Nuevos planes de estudio
Reforma universitaria
Escalamiento multidimensional
New curricula
Higher education reform
Multidimensional scaling
URI: http://hdl.handle.net/10481/17421
ISSN: ISSN 1138-414X (edición papel)
ISSN 1989-639X (edición electrónica)
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Appears in Collections:Vol. 10,2 (2006)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev102COL3.pdf109.78 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada