Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 10,2 (2006) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/17418

Title: Estudio de la percepción que el profesorado en activo posee sobre el maltrato entre iguales
Other Titles: Study of the perception of school teachers about bullying in school
Authors: Fernández Cabezas, María
García-Berbén, Ana Belén
Benítez Muñoz, Juan Luis
Issue Date: 7-Sep-2011
Abstract: El maltrato entre escolares es un tema de actualidad con una importancia creciente debido al aumento de casos y a la gravedad de los mismos. Por esta razón es necesario estudiar el fenómeno con detenimiento desde la perspectiva de todos los implicados. Este artículo estudia la percepción y conocimiento que 95 profesores/as en activo poseen del maltrato entre iguales, del mismo modo, se analiza la relación con la experiencia docente y el ciclo educativo al que pertenecen. En la recogida de los datos se utiliza el “Cuestionario sobre el Maltrato entre Iguales en la Escuela”, traducido y adaptado de Nicolaides, Toda y Smith (2002). Los resultados muestran similitudes con otros estudios, y reflejan datos interesantes para una mejora de la formación del profesorado. En la relación con el ciclo educativo y la experiencia docente, debe destacarse que el conocimiento de los docentes suelen estar ligado a las características del maltrato en el ciclo educativo al que pertenecen, y que la escasa experiencia se relaciona con una sobreestimación del grado de incidencia del fenómeno.
Nowadays, bullying is a very important phenomenon because of the number and seriousness of cases. For this reason, it is necessary to consider all involved agents’ perspectives for studying carefully this phenomenon. The present article studies the perception and knowledge of 95 school teachers about bullying, taking into account their teaching experience and the educational level in which they teach. For collecting data is used “The Bullying questionnaire in School” adapted and translated from Nicolaides, Toda and Smith (2002). The results show similarities with others studies and indicate interesting aspects for teachers’ training. Regarding to educational level and teaching experience the knowledge about bullying is linked to the level in which the teacher works, and scant experience with the overestimation of phenomenon’s incidence.
Sponsorship: Grupo de Investigación FORCE Universidad de Granada
Series/Report no.: rev102COL1.;102
Keywords: Profesorado activo
Violencia escolar
Percepción del profesorado
School teachers
Bullying
Teachers’ perceptions of bullying
URI: http://hdl.handle.net/10481/17418
ISSN: ISSN 1138-414X (edición papel)
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Appears in Collections:Vol. 10,2 (2006)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev102COL1.pdf114.92 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada