Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 10,2 (2006) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/17414

Title: Las lógicas de cambio reformista en la escuela democrática desde el discurso de los docentes
Other Titles: The logics of reformist change in democratic school from the teacher’s discourse
Authors: Luzón Trujillo, Antonio
Torres Sánchez, Mónica
Issue Date: 7-Sep-2011
Abstract: Los recientes cambios que se están produciendo en los sistemas educativos europeos han tenido un impacto en la capacidad de la educación para combatir la exclusión y promover la integración social. Por tanto, la ponencia que presentamos a continuación, parte de una investigación más amplia, analiza las respuestas de los distintos actores docentes ante los cambios introducidos por una reforma educativa de gran calado como fue la LOGSE. Quedan patentes las diferencias y similitudes en las respuestas de los actores docentes para mejorar la comprensión de los límites y posibilidades de la política educativa. En definitiva, la forma en que se gobierna un sistema educativo en una sociedad, tiene un impacto en la integración y exclusión social, tanto dentro como fuera de la educación.
The recent changes, which are being produced in the European educational systems, have had an impact in the capacity of education to fight against exclusion and to promote social integration. Therefore, our paper, which is part of a wider research project, analyses the educational actors’ responses to the changes that have been introduced by a really profound educational reform such as the LOGSE. The differences and similarities in these actors’ answers in to order improve the understanding of the limits and possibilities of the educational policy is clearly manifested. Lastly, the ways in which an educational system is governed in a society have an impact in social integration and exclusion, either inside or outside education.
Sponsorship: Grupo de Investigación FORCE Universidad de Granada
Series/Report no.: rev102ART4.;102
Keywords: Exclusión social
Actores docentes
Gobernación
Sistema educativo
Democratización
Discurso crítico
Narrativas
Social inclusion
Educational actors
Governance
Educational system
Democratization
Narratives
Critical discourse
Inclusión social
Participación
Social exclusion
Participation
URI: http://hdl.handle.net/10481/17414
ISSN: ISSN 1138-414X (edición papel)
ISSN 1989-639X (edición electrónica)
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Appears in Collections:Vol. 10,2 (2006)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev102ART4.pdf118 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada