Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 12,2 (2008) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/17394

Title: Liderazgo de los directores y calidad de la educación. Un estudio del perfil de los directivos en un contexto pluricultural
Other Titles: The headmaster’s leadership and the quality of education. A research on their characteristics in a multicultural context
Authors: Cuevas López, Mercedes
Díaz Rosas, Francisco
Hidalgo Hernández, Verónica
Issue Date: 6-Sep-2011
Abstract: La importancia del liderazgo de los directivos como uno de los elementos que contribuyen a la calidad de la educación hace que su valoración resulte un asunto de enorme interés. Este artículo, partiendo de los criterios que contempla el Modelo de Excelencia, presenta un cuestionario de liderazgo que permite analizar la actuación de los directivos con relación a la planificación y estrategia, el personal, los colaboradores y recursos, los procesos y los resultados; incluyendo, además, un bloque específico para evaluar el ejercicio del liderazgo en contextos multiculturales. Mediante su aplicación se ha podido constatar que los directores de Ceuta alcanzan una alta valoración en el ejercicio del liderazgo, aunque se han encontrado diferencias significativas relacionadas con variables tales como la titularidad, el tipo o el tamaño del centro. También se ha podido observar que cuando se considera el sexo como variable de agrupación, las directoras alcanzan mejores resultados.
The leadership of headmasters as a factor contributing to quality education is an issue of vital interest. This study, stemming from the criteria envisaged by the EFQM Excellence Model, presents a questionnaire on leadership in order to analyse the performance of headmasters in relation to policy and strategy, staff, partnerships and resources, processes, and results, including a specific section to evaluate leadership in multicultural contexts. The results show that the headmasters of the Spanish region Ceuta are the most valued in terms of leadership, albeit there are significant differences in variables such as the level of teacher certification and the type and size of the educational centre. Moreover, when considering gender as group variable, female principals achieve better results.
Sponsorship: Grupo de Investigación FORCE Universidad de Granada
Series/Report no.: rev122COL3.;122
Keywords: Liderazgo escolar
Multiculturalidad
Calidad educativa
Evaluación de centros
Gestión de la calidad
School leadership
Multiculturalism
Educative quality
School evaluation
Quality management
URI: http://hdl.handle.net/10481/17394
ISSN: ISSN 1138-414X (edición papel)
ISSN 1989-639X (edición electrónica)
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Appears in Collections:Vol. 12,2 (2008)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev122COL3.pdf165.01 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada