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Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/17384

Title: ¿Por qué y cómo regular el mercado educativo?
Other Titles: Why and how to regulate the education market?
Authors: Maroy, Christian
Issue Date: 6-Sep-2011
Abstract: Desde hace más de una década, las políticas educativas de numerosos países tienden a ampliar las posibilidades de elección de la escuela por parte de los padres, ya sea promoviendo una lógica "cuasi-mercado", o flexibilizando la carte scolaire. Este artículo da cuenta de los debates científicos sobre los efectos de esta promoción del mercado sobre la segregación y desigualdades. Más allá de las controversias en la literatura, parece que la combinación de la elección de los padres con una capacidad de selección de los alumnos por los centros escolares acentúan la segregación escolar y las desigualdades. Sin embargo, los sistemas de "zonificación escolar" no llegan tampoco a evitar tales problemas. Además, es importante considerar los factores locales que favorecen o limitan estas desigualdades. En definitiva, el artículo aboga por la instauración de una mejor coordinación de la multiplicidad de los regulaciones públicas existentes (meta-regulación).
Since more than a decade, in several countries, education policies enlarge school choice for parents, either thru the promotion of a quasi-market or the flexibilisation of local schools sectors. This article presents the debates about the effects of the promotion of “market”, concerning segregation and inequalities. Beyond the controversies in the literature, it seems that the combination of choice by parents and pupil’s selection opportunities for schools lead to more segregation and therefore more social inequalities. However, school districts are also unable to avoid these problems. Moreover, it is important to consider the local factors which favour or impinge these trends. Finally, this paper argues that a coordination of the public regulations (metaregulation) could be a way to regulate more efficiently the negative effects of school choice.
Sponsorship: Grupo FORCE Universidad de Granada
Series/Report no.: rev122ART1;122
Keywords: Regulación
Cuasi-mercados
Desigualdad
Segregación
Regulation
Quasi-market
Inequality
Segregation
URI: http://hdl.handle.net/10481/17384
ISSN: ISSN 1138-414X (edición papel)
ISSN 1989-639X (edición electrónica)
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Appears in Collections:Vol. 12,2 (2008)

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