Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Gazeta de Antropología >
Nº 27/1 - 2011 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/15684

Title: El emprendedor. Una reflexión crítica sobre usos y significados actuales de un concepto
Other Titles: The entrepreneur. A critical reflection on the current uses and meanings of a concept
Authors: Pfeilstetter, Richard
Issue Date: Jun-2011
Abstract: El artículo consiste en una reflexión teórica general crítica del concepto de emprendedor empleado actualmente en las ciencias sociales. El surgimiento, auge y consolidación del término, para denominar y conceptualizar una nueva agencia estrella del desarrollo, es descrito como el resultado de una sociedad moderna centrada en la percepción del cambio social como resultado de la acción individual de algunos sujetos héroes. El autor revisa nociones actuales del emprendedor, tanto hegemónicas como periféricas, recurriendo para ello al análisis de contenido de una serie textos indicativos. Finalmente, el artículo propone una vuelta a los orígenes etimológicos y teóricos del término, que permite superar algunos de los problemas epistemológicos que el uso no reflexivo y reduccionista del concepto en la actualidad conlleva.
This paper consists of a general theoretical criticism of the entrepreneur as a concept currently employed in the social sciences. The rise, popularity, and consolidation of the term, to describe and conceptualize a new favourite agency of development, is described as the result of a modern society centred on the perception of social change as a result of individual action of some subjects conceptualized as heroes. The author reviews current hegemonic and peripheral notions of the entrepreneur, by analysing the content of a series of representative texts. Finally, the paper proposes a return to the etymological and theoretical origins of the term, which overcomes some of the epistemological problems of the current non-reflective and reductionist use of the concept.
Sponsorship: Grupo de Investigación Antropología y Filosofía (SEJ-126). Universidad de Granada
Publisher: Pedro Gómez
Series/Report no.: Gazeta de Antropología;Nº 27 /1, 2011, Artículo 16
Keywords: Emprendedores
Emprendimiento
Antropología del desarrollo
Creación de empresas
Schumpeter, Joseph Alois
Entrepreneurs
Entrepreneurship
Anthropology of development
Business creation
URI: http://hdl.handle.net/10481/15684
ISSN: 0214-7564
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Pfeilstetter, Richard. El emprendedor. Una reflexión crítica sobre usos y significados actuales de un concepto. En: Gazeta de Antropología, Nº 27 /1, 2011, Artículo 16
Appears in Collections:Nº 27/1 - 2011

Files in This Item:

File Description SizeFormat
G27_16Richard_Pfeilstetter.html53.12 kBHTMLView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada