Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 15,1 (2011) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/15370

Title: Buenas prácticas docentes en la formación del profesorado: Relatos y modelos entramados
Other Titles: Good teaching practices in teacher education: Interwoven stories and models
Authors: Álvarez, Zelmira
Porta, Luis
Sarasa, María Cristina
Issue Date: 26-May-2011
Abstract: Este trabajo da cuenta de algunos aspectos de la labor cumplida por el Grupo GIEEC, Facultad de Humanidades, Universidad Nacional de Mar del Plata, Argentina. La línea de investigación seguida se describe como naturalista, interpretativa, con una aproximación biográfico-narrativa. Se procede a la identificación de los buenos docentes mediante un cuestionario a estudiantes avanzados de todos los profesorados de la Facultad, aportando las características de las mejores clases vividas. Los docentes más nombrados como ejemplos de buena enseñanza son entrevistados en profundidad y sus relatos interpretados a la luz de categorías teóricas que nos ayudan a repensar los fundamentos y las prácticas de formación del profesorado. Es nuestra intención presentar aquí el caso de un buen docente del Profesorado de Inglés planteando entrecruzamientos, continuidades y discontinuidades entre las narrativas de los alumnos sobre sus buenos docentes y las de estos últimos sobre sus trayectorias, mentores y alumnos ideales.
This paper summarizes some of the investigations carried our by the Education and Cultural Studies Research Group (GIEEC) at Mar del Plata State University, Argentina. The research approach adopted is naturalistic, interpretative and oriented towards biography and narrative inquiry. Good university instructors were identified by a questionnaire, administered to senior students attending Teacher Education Programs at the School of Humanities, which yielded features of good practices and good instructors. Professors who were most frequently recorded were interviewed in depth. Their narratives were theoretically reinterpreted to reexamine the foundations and practices of initial teacher education. This work presents the case of a good teacher in the ELT Education Program by interweaving this teacher’s narratives and students’ answers, trying to find continuities and changes concerning the former’s itineraries, mentors and ideal students.
Sponsorship: Grupo de Investigación FORCE (Formación Centrada en la Escuela) Universidad de Granada
Series/Report no.: rev151COL1;151
Keywords: Formación del profesorado
Autobiografía
Narrativa
Buena enseñanza
Good teaching
Autobiography
Narrative
Teacher education
URI: http://hdl.handle.net/10481/15370
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Appears in Collections:Vol. 15,1 (2011)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev151COL1.pdf143.72 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada