Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 15,1 (2011) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/15364

Title: Herramientas para la investigación en Tecnologías de la Información y la Comunicación. Casos de estudio
Other Titles: Tools for research on ICTs. Case studies
Authors: Ruiz Palmero, Julio
Issue Date: 26-May-2011
Abstract: En este artículo se pretende mostrar las posibilidades de algunas herramientas de recogida de información para el estudio cualitativo y cuantitativo en casos concretos de investigación y evaluación del impacto de las TIC en la enseñanza. Se mostrarán las técnicas seguidas en diferentes casos así como su metodología seguida. Los casos de estudio se corresponden con investigaciones desarrolladas dentro del Grupo de Investigación de Nuevas Tecnologías (Gtea) de la Universidad de Málaga. En primer lugar abordaremos dos investigaciones sobre la evaluación de e-portafolios y análisis de diarios del Practicum desarrolladas durante 5 cursos académicos, en tercer lugar nos centraremos en la investigación que se está llevando a cabo dentro del Proyecto Estudio comparativo sobre la utilización y opinión del alumnado universitario sobre las TIC contrastando competencias requeridas como futuros profesionales (Ref. A/023024/09), financiado por la Agencia Española de Cooperación Internacional y en el que participan universidades de 5 países (España, México, Argentina, Perú y Chile) y que se encuentra en su última fase de desarrollo.
This article aims to show the potential of some information gathering tools for the qualitative study and quantitative research in specific cases and assessing the impact of ICT in education. Techniques are displayed in a row for the development of tools for gathering information in different cases, also providing the methodology followed. The case studies are consistent with research conducted within the Research Group for New Technologies (Gtea) at the University of Malaga. First deal with two investigations into the e-portfolio assessment and analysis developed Practicum daily for 5 academic years, thirdly, we will focus on research being carried out within the Draft Comparative study on the use and opinion university students ICT skills required by contrasting them as professionals (Ref. A/023024/09), funded by the Spanish International Cooperation Agency and the participating universities in five countries (Spain, Mexico, Argentina, Peru and Chile) which is in its last phase.
Sponsorship: Grupo de Investigación FORCE (Formación Centrada en la Escuela) Universidad de Granada
Series/Report no.: rev151ART9.;151
Keywords: Metodología de investigación
Herramientas
Tecnologías de la información y la comunicación
TIC
Análisis de contenidos
Evaluación cualitativa
Research methodology
Tools
ICT
Content analysis
Qualitative evaluation
URI: http://hdl.handle.net/10481/15364
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Appears in Collections:Vol. 15,1 (2011)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev151ART9.pdf170.68 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada