Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 15,1 (2011) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/15326

Title: La actividad de docencia en clase mediada por la TIC: Proyecto de educación continuada para arquitecto e ingeniero
Other Titles: Teaching on ICT-mediated classes: A continuing education project for architects and civil engineers
Authors: Duarte Freitas, Maria do Carmo
Mendes Junior, Ricardo
Scheer, Sérgio
Tavares, Segio Fernando
Issue Date: 19-May-2011
Abstract: El artículo relata la propuesta de educación continuada para arquitecto e ingeniero civil – designado como Residencia Técnica. En este proyecto, catedráticos comparten experiencias teóricas y prácticas con burócratas, ingenieros y arquitectos recién-formados, en una sociedad entre la Universidad y un órgano público de la Provincia del Paraná - Brasil. Durante el proceso de formación, los profesores y alumnos discuten y buscan soluciones a los problemas que experimentan los participantes al usar videoconferencia e internet, en un curso de posgrado. El objetivo del artículo es reflejar la actividad de docencia en clases mediada por la TIC (videoconferencia, ordenador, sistema de audio e imagen transmitidos). En el análisis de la tarea realizada por el profesor al momento de la trasmisión de las videoconferencias se detectó problemas cuyas consecuencias son, especialmente, de la falta de interacción alumno/docente. A los profesores y alumnos el aumento de la interactividad significa la total o parcial comprensión del contenido ofrecido, una creciente absorción y dominio del asunto en corto plazo. Se deduce que todavía hay que invertir en las investigaciones de técnicas y herramientas de fácil uso por el profesor, permitiendo el compromiso pleno del maestro en la construcción del contenido.
The paper reports a proposal on continuing education for architect and civil engineer - named technical residence. In this project, faculty share theoretical and practical experiences with bureaucrats, engineers and architects newly-formed, in a partnership between the University and a public agency of the Province of Paraná - Brazil. During training, teachers and students discuss and seek solutions to the problems experienced by participants using videoconferencing and the internet, in a postgraduate course. The article aims to reflect the activity of teaching in ICT-mediated lessons (video, computer, audio and video system broadcast). In the analysis of the task done by the teacher at the time of transmission of videoconferencing some problems were detected whose consequences are, especially, the lack of interaction student / teacher. For the teachers and students to increase interactivity means the total or partial understanding of the content offered, increasing absorption and knowing of the subject in the short term. It follows that it has to invest in research techniques and tools for easy use by the teacher, allowing the commitment of the teacher in the construction of the content.
Sponsorship: Grupo de Investigación FORCE (Formación Centrada en la Escuela) Universidad de Granada
Series/Report no.: rev151ART4;151
Keywords: Inclusión digital
TIC
Didáctica universitaria
Profesor y alumno
Digital inclusion
ICT
University teaching
Teacher and student
URI: http://hdl.handle.net/10481/15326
ISSN: 1989-639X
1138-414X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Appears in Collections:Vol. 15,1 (2011)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev151ART4.pdf121.62 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada