Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
1.-Investigación >
Departamentos, Grupos de Investigación e Institutos >
Departamento de Historia del Arte y Música >
DHAM - Artículos >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/15321

Title: Vidrieras clasicistas en la Alhambra
Other Titles: Stained glass from the classical period in the Alhambra
Authors: Galera Mendoza, Esther
Cambil Campaña, Isabel
Issue Date: 2010
Abstract: En los siglos xvi y xvii los palacios nazaríes de la Alhambra fueron sometidos a un extenso programa de restauración, consolidación, y sustitución de elementos ornamentales, incluidas las vidrieras. Maestros vidrieros de primera fila como Juan del Campo, Arnao de Vergara o Juan Bautista, hicieron vidrieras decoradas con motivos propios del repertorio clasicista para los palacios de Comares y de los Leones, el Mexuar y los Baños. Algunos fragmentos de vidrieras renacentistas y barrocas se han conservado en el Museo de la Alhambra y muestran una continuidad en el proceso de elaboración de las vidrieras respecto al periodo medieval. Las principales novedades se refieren al uso de motivos ornamentales clasicistas y a la abundante utilización de la grisalla y el amarillo de plata. También se observa un deseo de preservar la herencia nazarí, especialmente en los espacios más simbólicos de las casas reales como el Palacio de Comares donde se incorporaron en las vidrieras letreros escritos en árabe
In the 16th and 17th centuries the Nasrid Palaces of the Alhambra were subjeted to extensive restoration, consolidation and replacement of ornamental elements that included glass. In the palaces of Comares, the Lions, Mexuar and in the Bath-Houses hung engravings of the masters such as Juan del Campo, Arnao de Vergara and Juan Bautista painted with ornamental motifs characteristic of the Classical repertoire. In the Museum of the Alhambra some pieces of stained glass from the Renaissance and Baroque Periods in the Alhambra have been preserved. They show the continuity of the glass making process from the Medieval period. The most important advances include classical period declaratory ornaments and the widespread usage of gray tones in relief and yellow silver tones. We can also see the desire to conserve the nasrid influence, especially in the most symbolic sites of the royal chambers, such as the Palace of Comares where the windows can be found to include arabic writing.
Sponsorship: Universidad Autónoma de Barcelona
Publisher: Universitat Autònoma de Barcelona
Keywords: Alhambra
Vidrieras
Stained glass
Vergara, Arnao de
Campo, Juan del
Aquilio, Antonio
León, Cristóbal de
Sánchez, Cristóbal
Martínez, Juan
Ruiz, Francisco
Ros, Francisco
Bautista, Juan
Carrillo, Francisco
Gutiérrez, Juan
Granada
Palacio de los Leones
Palacio de Comares
Mexuar
Baños de la Alhambra
Palace of Lions
Palace of Comares
Bath-Houses
URI: http://hdl.handle.net/10481/15321
ISSN: 1135-9722
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Cambil Campaña, Isabel; Galera Mendoza, Esther. Vidrieras clasicistas en la Alhambra. LOCVS AMOENVS 10, 2009-2010, 113-129
Appears in Collections:DHAM - Artículos

Files in This Item:

File Description SizeFormat
locus amoenus.pdf571.25 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada