Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 15,1 (2011) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/15311

Title: Analizar la comunicación mediada por ordenador para la mejora de procesos de enseñanza-aprendizaje
Other Titles: Analysing computer-mediated communication for the improvement of teaching and learning process
Authors: Gallego-Arrufat, María Jesús
Gutiérrez-Santiuste, Elba
Issue Date: 10-May-2011
Abstract: La finalidad de este artículo es reflexionar sobre las posibles mejoras que la Comunicación mediada por ordenador (Computer mediated Communication) puede producir en los procesos de enseñanza-aprendizaje en la Universidad. Para ello, estimamos que un paso previo fundamental es contar con un sistema empírico, sólido y fundamentado en la investigación sobre la Comunicación mediada por Ordenador en el contexto internacional, orientado al análisis de dicha comunicación. Mostramos aquí avances de un estudio piloto en el que experimentamos el empleo de un modelo ad hoc de análisis de intervenciones síncronas y asíncronas en entornos virtuales de aprendizaje en Educación Superior. Ofrecemos, a modo de conclusión, sugerencias para continuar trabajando en esta línea de investigación.
The purpose of this article is to reflect on the possible improvements that the computer mediated communication (CMC) can produce in the process of teaching-learning at the University. For that reason, we believe that a fundamental step is to have an empirical system, solid and well-grounded in the research on the computer mediated communication in the international context, oriented to the analysis of such communication. We show the progress of a pilot study in which we experience the use of an ad hoc analysis model of synchronous and asynchronous interventions in virtual environments of learning in Higher Education. We offer, in conclusion, suggestions to continue working on this line of research.
Sponsorship: Grupo de Investigación FORCE (Formación Centrada en la Escuela) Universidad de Granada
Series/Report no.: rev151ART2;151
Keywords: Tecnología educativa
Entorno virtual de enseñanza-aprendizaje
Comunicación mediada por ordenador
Educación superior
Educational technology
Virtual learning environment
Computer mediated communication
Higher education
EVEA
CMO
VLE
CMC
URI: http://hdl.handle.net/10481/15311
ISSN: 1989-639X
1138-414X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Appears in Collections:Vol. 15,1 (2011)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev151ART2.pdf162.97 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada