Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 15,1 (2011) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/15308

Title: Utilización de las herramientas ofimáticas en la enseñanza universitaria y necesidades formativas del profesorado
Other Titles: Office use tool in higher education and teacher training NEEDS
Authors: Muñoz Carril, Pablo César
González Sanmamed, Mercedes
Issue Date: 10-May-2011
Abstract: Se presentan los resultados de una investigación tipo “survey” realizada en la Universidad de A Coruña, entre cuyas finalidades estaba la de identificar el nivel de uso y las necesidades formativas del profesorado para la utilización de herramientas ofimáticas. Los datos muestran que el profesorado utiliza fundamentalmente los programas de presentaciones y los procesadores de texto y, en menor medida, las hojas de cálculo y las bases de datos. Se han encontrado diferencias significativas en el nivel de uso según la edad y la experiencia docente utilizando entornos virtuales. Las necesidades formativas manifestadas son considerables y no varían en función de variables de tipo personal (sexo y edad) y profesional (experiencia docente, categoría y ámbito docente). Sí se encontraron diferencias en cuanto a las necesidades manifestadas al analizar los años de experiencia docente utilizando entornos virtuales.
We shows the results of a survey research developed at the University of A Coruña, between whose purposes was to identify the level of use and the training needs of teachers for the use of office computers tools. The data show that faculty teachers mainly used the presentation software and word processors and to a lesser extent, spreadsheets and databases. We found significant differences in the level of use according to the age and the teaching experience using virtual environments. Expressed training needs are considerable and do not vary with type of personal variables (sex and age) and professional (teaching experience, category and educational area). We found differences in the needs expressed by analyzing the years of teaching experience using virtual environments.
Sponsorship: Grupo de Investigación FORCE (Formación Centrada en la Escuela) Universidad de Granada
Series/Report no.: rev151ART3;151
Keywords: Enseñanza universitaria
Formación profesorado universitario
Valoración necesidades formativas del profesorado
Tecnologías de la información y la comunicación
Ofimática
University education
University teacher training
Needs assessment for faculty teachers training
Information and communication technologies
Office computer tools
URI: http://hdl.handle.net/10481/15308
ISSN: 1989-639X
1138-414X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Appears in Collections:Vol. 15,1 (2011)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev151ART3.pdf404.38 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada