Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 9,2 (2005) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/15254

Title: Conocimiento didáctico en Ciencias sociales
Other Titles: Pedagogical Knowledge in Social Studies
Authors: Gudmundsdóttir, Sigrun
Shulman, Lee S.
Issue Date: 27-Apr-2011
Abstract: Dentro del marco teórico sobre “Desarrollo del conocimiento en la enseñanza” este artículo realiza una comparación entre profesores expertos y profesores principiantes de ciencias sociales, a través de un estudio cualitativo de un estudio de caso de dos profesores, uno veterano (Harry) y otro principiante (Chris). El estudio muestra las diferencias que existen en el dominio de la materia y, especialmente, en el “conocimiento didáctico del contenido”. Estas diferencias motivan que las formas que tienen de enseñar la materia y, especialmente, la flexibilidad para narrar la materia y seleccionar la metodología adecuada. Las implicaciones para la formación del profesorado apuntan a la necesidad de aprender las materias en términos de sus contenidos didácticos.
In the theoretical framework about “Growth of Knowledge in Teaching” this paper does a comparison by contrasting the pedagogical content knowledge of two social studies teachers, a veteran teacher (Harry) and a novice (Chris). We are interested in the ways in which the expert teacher know his subject matter and can do things in the classroom that the novice teacher cannot do. The most dramatic differences between the novice and the expert are that the expert has pedagogical content knowledge that enables him to see the larger picture in several ways and he has the flexibility to select a teaching method thas does justice to the topic. The implication for teacher education is that more focus should be on pedagogical content knowledge.
Sponsorship: Grupo de Investigación FORCE (Formación Centrada en la Escuela). Universidad de Granada
Series/Report no.: rev92ART5;92
Keywords: Conocimiento de la materia
Conocimiento didáctico del contenido
Formación del profesorado
Subject matter knowledge
Pedagogical content knowledge
Teacher education
URI: http://hdl.handle.net/10481/15254
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Appears in Collections:Vol. 9,2 (2005)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev92ART5.pdf67.45 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada