Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 10,1 (2006) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/15251

Title: Los niños de la calle de Ceuta. Aproximación psico-pedagógica
Other Titles: The street children of the city of Ceuta: Educational-psychological approach
Authors: Cepero Espinosa, Sergio
Issue Date: 27-Apr-2011
Abstract: UNICEF estima que sólo en el mundo en desarrollo, unos 100 millones de niños viven y trabajan en las calles (40 millones de ellos localizados en América Latina). En nuestros días, la globalización y los recortes gubernamentales, han convertido la escala actual del problema en la mayor conocida en toda la historia de la Humanidad. Por consiguiente, deben tenerse en cuenta las características únicas que posee cada estudio; pero también, las características que comparten estos niños en todo el mundo (conductas de riesgo) y que reclaman “pensar globalmente” para resolver el problema. Finalmente, los niños de la calle forman un colectivo caracterizado por su desconfianza y difícil acceso. Únicamente ganándose la confianza de estos menores se puede tener “garantías” de que den información sobre sus vidas y conductas de una forma sincera y participativa.
UNICEF estimates that in the developing world alone, there are 100 million children that work and live on the streets (40 million localized in South America). Nowadays, globalization’s politics and the drastic reductions in social welfare spending, have increased the scale of the problem until global proportions. We must consider the specific characteristics that each group have, but also the many common characteristics that street children share all over the world (risk behaviours) and that requires us to “think globally” to find solutions to the problem. Finally, the children and youth that live in the streets make a group known by their lack of trust and difficult reaching. For this reason, only gaining their trust we can have guarantee that this children will give information about themselves and their behaviours in a collaborative and honest way.
Sponsorship: Grupo de Investigación FORCE (Formación Centrada en la Escuela). Universidad de Granada
Series/Report no.: rev101COL1;101
Keywords: Infancia en riesgo
Niños de la calle
Ceuta
Aproximación psico-pedagógica
Children at risk
Street children
Educational-psychological approach
URI: http://hdl.handle.net/10481/15251
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Appears in Collections:Vol. 10,1 (2006)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev101COL1.pdf77.97 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada