Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 10,1 (2006) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/15250

Title: Construcción política de reformas curriculres: El caso de Chile en los noventa
Other Titles: Political construction of curricular reforms: The case of Chile in the ninety
Authors: Cox, Cristián
Issue Date: 27-Apr-2011
Abstract: El autor es un experto implicado en el proceso de diseño curricular vivido en Chile desde la promulgación del LOCE en 1990. El artículo, Basándose en esta experiencia, el artículo describe con detalle este proceso. Muestra las claves, circunstancias y momentos del proceso de construcción y desarrollo de una reforma curricular. Da cuenta de los procesos y contextos que intervienen en ello. Señala que tiene un proceso de construcción política. Pero no sólo se deben a este tipo de decisiones (como marco ideológico y social de decisiones y poder). Los procesos reflexivos que acompañan la toma de decisiones y los cursos de acción generados son importantes. Como también lo es la historia. Incluso los lineamientos curriculares y las presiones hacia el cambio que se den globalmente pueden influir bastante. Así muestra como en Chile, a pesar de partir de una política educativa en la que no había entrado la idea de currículum, ésta empieza a emerger conforme se va construyendo su desarrollo práctico y curricular. De todas las lecciones aprendidas en el proceso destaca que son componentes clave del proceso la participación y la innovación. Argumenta que hay razones sustantivas y políticas para ello. La primera es clave para que el profesorado se apropie de la propuesta de reforma y la haga posible. Por último, destaca que se produce un desarrollo de las capacidades institucionales de diseño y desarrollo curricular en la medida que se ponen en marcha y acumulan procesos de este tipo.
The author is an expert implied in the process of curricular design lived in Chile from the promulgation of the LOCE in 1990. The article, being Based on this experience, the article describes with detail this process. It shows the keys, circumstances and moments of the construction process and development of a curricular reformation. She gives bill of the processes and contexts that intervene in it. It points out that she has a process of political construction. But they are not only due to this type of decisions (like ideological and social mark of decisions and power). The reflexive processes that accompany the taking of decisions and the generated action courses are important. As well as it is it the history. Even the curricular limits and the pressures toward the change that they are given globally can influence enough. This way sample like in Chile, in spite of leaving of an educational politics in which the curriculum idea had not entered, this begins to emerge she conforms to she goes building its practical and curricular development. Of all the lessons learned in the process it highlights that they are component key of the process the participation and the innovation. She argues that there are substantives and political reasons for it. The first one is key so that the faculty appropriates of the reformation proposal and he makes it possible. Lastly, it highlights that she takes place a development of the institutional capacities of design and curricular development in the measure that they start and they accumulate processes of this type.
Sponsorship: Grupo de Investigación FORCE (Formación Centrada en la Escuela). Universidad de Granada
Series/Report no.: rev101ART5;101
Keywords: Política educativa
Reforma curricular
Diseño curricular
Participación del profesorado
Educación secundaria
Educational politics
Curricular reformations
Curricular design
Professional participation
Secondary education
URI: http://hdl.handle.net/10481/15250
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Appears in Collections:Vol. 10,1 (2006)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev101ART5.pdf306.95 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada