Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 9,1 (2005) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/15243

Title: Experiencias de integración e interculturalidad en Cataluña.‘Pla per a la llengua, la interculturalitat i la cohesió social’
Other Titles: Integration and intercultural experiences in Cataluña.‘Plan for language, interculturality and social cohesion’
Authors: Iranzo García, Pilar
Issue Date: 27-Apr-2011
Abstract: El artículo es una descripción y valoración reflexiva de las nuevas directrices de la atención a la multiculturalidad en Cataluña. Realiza un repaso histórico del proceso y se detiene en el momento actual. Ofrece una descripción densa de la realidad catalana en este ámbito de reflexión. Describe las propuestas organizativas y pedagógicas más usuales. Remarca lo que estima más pertinente y adecuado como modelo de actuación. Desde ahí ofrece algunas líneas de interés y debate en estas temáticas, útiles para otros contextos prácticos. Presta especial atención a los problemas idiomáticos como factor de inclusión o exclusión social y educativa. En definitiva, el trabajo intenta ilustrar – de cara al entendimiento– las razones y los proyectos que hay detrás de las actuaciones de la Generalitat, muchas veces poco comprendidas y estereotipadas.
The article is a reflective description and evaluation of the new guidelines for attention to multiculturality in Cataluña. It reviews the history of the process up to the present. It offers a dense description of the reality in Cataluña in this area of reflection. It describes the most common organizational and pedagogical proposals. It emphasizes what it deems most pertinent and appropriate in a model for action. From there, it offers some lines of interest and debate in these topics, which are useful for other practical contexts. It pays special attention to language problems as factors of social and educational inclusion or exclusion. Finally, the paper tries to illustrate – in order to improve understanding- the reasons and projects that lie behind the actions of the Generalitat, which are sometimes poorly understood and stereotyped.
Sponsorship: Grupo de Investigación FORCE. (Formación Centrada en la Escuela).Universidad de Granada
Series/Report no.: rev91COL5;91
Keywords: Interculturalidad
Inclusión educativa
Política educativa
Bilingüísmo
Política lingüística
Propuesta curricular
Interculturality
Educational exclusion
Educational policy
Bilingualism
Linguistic policy
Curricular proposal
URI: http://hdl.handle.net/10481/15243
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Appears in Collections:Vol. 9,1 (2005)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev91COL5.pdf383.66 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada