Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 9,1 (2005) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/15220

Title: ¿Formación en centros? Apoyo a centros en situación de desventaja por parte del centro de profesorado "Campo de Gibraltar"
Other Titles: Training in centers? Support for centers in disadvantaged situations provided by the "Campo de Gibraltar" teacher center
Authors: Galiano León, Manuel
Issue Date: 15-Apr-2011
Abstract: Artículo que recoge las reflexiones profesionales de un asesor. Está redactado a modo de autoinforme biográfico-profesional. Se fundamenta en las del equipo asesor del Centro de Profesorado “Campo de Gibraltar” en torno al apoyo a centros en contextos de desventaja. Repasa diferentes aspectos que caracterizan la actuación con los centros afectados de esta problemática. Reflexiona sobre las dificultades que supone el desarrollo de la labor docente en estos contextos y centros. Por otra parte, el texto no se corresponde con un conjunto de actas u otro tipo de documentación sino que es una redacción personal de una sola persona con lo esto supone de subjetividad a la hora de interpretar realidades. Aboga por la contextualización, personalización y graduación de la intervención asesora en cada contexto. Apuesta por la formación en centros como alternativa más pertinente. Ilustra dichas reflexiones con los procesos desarrollados en dos institutos de Educación Secundaria. Concluye con algunas propuestas de futuro enraizadas en las conclusiones extraídas.
This article includes the professional reflections of a consultant. It is written as a biographical-professional self-report. It is based on reflections by the consulting team of the “Campo de Gibraltar” Teacher Center with regard to support for centers in disadvantageous situations. It covers different aspects that characterize assistance for centers affected by this problem. It reflects on the difficulties involved in performing the teaching job in these contexts and centers. On the other hand, the text does not correspond to a collection of minutes or some other type of documentation. It is instead a personal account written by only one person, which implies subjectivity in interpreting realities. It defends the contextualization, personalization and ranking of the consultation intervention in each context. It also defends training in centers as the most appropriate alternative. It illustrates these reflections with the processes carried out in two Secondary Education Institutes. It concludes with some proposals for the future based on the conclusions drawn.
Sponsorship: Grupo de Investigación FORCE (Formación Centrada en la Escuela). Universidad de Granada
Series/Report no.: rev91COL2res;91
Keywords: Formación en centros
Desarrollo profesional
Apoyo
Asesoramiento educativo
Vulnerabilidad educativa y social
Desventaja social y educativa
Reflexión profesional colegiada
Educación secundaria
Training in centers
Professional development
Support
Educational advising
Educational and social vulnerability
Social and educational disadvantage
School professional reflection
Secondary education
URI: http://hdl.handle.net/10481/15220
ISSN: 1138-414X
1138-414X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Appears in Collections:Vol. 9,1 (2005)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
artículo.pdf47.05 kBAdobe PDFView/Open
resumen.pdf20.84 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada