Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 9,1 (2005) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/15209

Title: El absentismo y el abandono: una forma de exclusión escolar
Other Titles: Absenteeism and dropping out: a form of school exclusion
Authors: González, María Teresa
Issue Date: 15-Apr-2011
Abstract: Síntesis de investigación que aborda los procesos de exclusión escolar. Se centra específicamente en la compresión del absentismo y el abandono escolar. Aborda esta temática precisando los términos absentismo y abandono escolar. Delimita características y casuísticas. Establece algunas cuestiones clave para comprender el papel de los centros escolares en esta problemática: organización, funcionamiento, clima, estructuras, dinámicas, políticas y procedimientos, currículum, etc. Finalmente propone una serie de aspectos que cabría tener en cuenta cuando un centro escolar pretende paliar el absentismo o el abandono escolar.
This is a synthesis of research that deals with the processes of school exclusion. It focuses specifically on understanding absenteeism and dropping out of school. It approaches this topic by exactly defining the terms absenteeism and school drop out, and describing their characteristics and causes. It establishes some key questions for understanding the role of the schools in this matter: organization, functioning, climate, structures, dynamics, politics and procedures, curriculum, etc. Finally, it proposes a series of aspects that should be taken into account when a school tries to mitigate absenteeism and drop out.
Sponsorship: Grupo de Investigación FORCE (Formación Centrada en la Escuela). Universidad de Granada
Series/Report no.: rev91ART4;91
Keywords: Absentismo escolar
Abandono escolar
Exclusión educativa
Desigualdad y educación
Cultura escolar
Organización escolar
School absenteeism
School drop-out
Educational exclusion
Inequality and education
School culture
School organization
URI: http://hdl.handle.net/10481/15209
ISSN: 1138-414X
1138-414X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Appears in Collections:Vol. 9,1 (2005)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev91ART4.pdf54.75 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada