Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 9,1 (2005) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/15198

Title: Las medidas de respuesta a la diversidad: posibilidades y límites para la inclusión escolar y social
Other Titles: Measures for responding to diversity: possibilities and limitations for school and social inclusion
Authors: Martínez Domínguez, Begoña
Issue Date: 15-Apr-2011
Abstract: Es artículo explora la realidad de la atención a la diversidad. Desde ahí traza líneas de hacia dónde se deberían concentrar los esfuerzos de cara a una verdadera inclusión educativa y social. Para ello, describe una panorámica de la atención a la diversidad en la Comunidad Autónoma Vasca. Cuestiona si estas medidas son efectivas para hacer más justo, inclusor y equitativo el sistema educativo. Muestra las luces, las sombras y las líneas prospectivas que podrían alumbrarse desde ciertas acciones innovadoras. Defiende que habría que compaginar dos principios irrenunciables y complementarios propios de una escuela y sociedad democráticas: a) el de atención a la diversidad y b) el de inclusión. Ofrece pautas para dar entre todos y para todos, una respuesta de calidad y desde el principio de equidad a la atención a la diversidad.
This article explores the reality of the attention to diversity. It then provides guidelines about where efforts should be made, with the objective of true educational and social inclusion. To this end, it provides a panoramic view of the attention to diversity in the Basque Autonomous Community. It questions whether these measures are effective for making the educational system more fair, inclusive and equitable. It shows the bright spots and shadows and the prospective lines that could be drawn from certain innovative actions. It defends two main complementary and non-negotiable principals that pertain to democratic schools and societies: a) attention to diversity and b) inclusion. It offers guidelines to use among us all and for us all, a quality response based on the principle of equity in the attention to diversity.
Sponsorship: Grupo de Investigación FORCE (Formación Centrada en la Escuela). Universidad de Granada
Series/Report no.: rev91ART2;91
Keywords: Inclusión educativa y social
Atención a la diversidad
Educación democrática
Desigualdad y educación
Calidad y equidad
Educational and social inclusion
Attention to diversity
Democratic education
Inequality and education
Quality and equity
URI: http://hdl.handle.net/10481/15198
ISSN: 1138-414X
1138-414X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Appears in Collections:Vol. 9,1 (2005)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev91ART2.pdf135.65 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada