Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 12,3 (2008) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/15188

Title: La apropiación del significado de competencia: el movimiento de la competencia, la Nueva Derecha y el proyecto de "cambio cultural"
Other Titles: Appropriating competence: the competency movement, the New Right and the “culture change” project
Authors: Jones, Lynn
Moore, Rob
Issue Date: 13-Apr-2011
Abstract: Este artículo pone de manifiesto algunas críticas sobre el concepto de “competencia” tal como actualmente lo emplea la Nacional Council for Vocational Qualifications1 y que previamente también utilizó la Manpower Services Commission2. Se argumenta que el modelo behaviorista o conductista en el que se sustenta el “movimiento de la competencia” es sólo una de las múltiples formas en las que se puede entender este concepto dentro de las ciencias sociales. A través del concepto de Bernstein sobre “discurso pedagógico” se explica por qué estas instituciones han promovido este modelo concreto. En este sentido, se argumenta que la competencia está relacionada con un contexto político determinado y, de manera más amplia, con un conjunto de políticas asociadas. Así, el fomento de la competencia se entiende como una aspiración política de la Nueva Derecha para cambiar la cultura de las instituciones británicas y la vida económica siguiendo los planteamientos de una ideología de mercado neoliberal. Asimismo, se analizan los problemas de la competencia en relación a la metodología y a la forma cómo se representa “el mundo del trabajo” y la competencia.
This paper raises some critical issues concerning 'competency' as represented, today, by the National Council for Vocational Qualifications and, earlier, by the Manpower Services Commission. It is argued that the narrowly behaviouristic model supported by the 'competency movement' is only one of the many ways in which competence has been approached within the social sciences. The issue of why those agencies should have promoted this particular model of competence is explored, using Bernstein's concept of 'pedagogic discourse'. It is argued that competency should be located within the political context of the policies with which it is associated. The promotion of competency can be understood in terms of political aspirations of the New Right to change the culture of British institutions and economic life in the direction of a neo-liberal market ideology. The problems of competency are explored with reference to its methodology and the manner in which-it represents 'the world of work' and competence within it.
Sponsorship: Grupo de Investigación FORCE (Formación Centrada en la Escuela) Universidad de Granada
Series/Report no.: rev123ART7;123
Keywords: Competencias
Modelo behaviorista
Nueva Derecha
Mercado neoliberal
Mundo del trabajo
Competence
Behaviouristic model
New Right
Neoliberal market
Work’s world
URI: http://hdl.handle.net/10481/15188
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Appears in Collections:Vol. 12,3 (2008)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev123ART7.pdf125.52 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada