Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 12,3 (2008) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/15184

Title: El discurso post-Lisboa sobre el desajuste de las habilidades y la mejora de las competencias
Other Titles: The Post-Lisbon discourse on skill mismatches and competence upgrading
Authors: Milana, Marcella
Issue Date: 13-Apr-2011
Abstract: El objetivo de este artículo es examinar los procesos de formulaciones políticas y los objetivos de las agendas para el desarrollo de las competencias en base a la Estrategia de Lisboa. En particular, la parte primera se centra en el “ideal regulador” de la UE para el desarrollo de las competencias que surge de los documentos políticos clave desarrollados por el triángulo institucional en el período 2000-2007. El análisis presentado está bastante condensado, pero aún así contiene sustantiva información descriptiva. Mi argumento principal es que el emergente “ideal regulador” europeo para el desarrollo de las competencias se basa en una simplificación del problema social que tiene por objeto abordar. De hecho, hay cuestiones a las que no se presta una debida consideración, por ejemplo, a posibles errores entre los requerimientos genéricos para una adecuación perfecta de las habilidades y las necesidades individuales específicas ante las oportunidades de aprendizaje y laborales. Para apoyar mi argumentación, en la parte segunda, se discute sobre los factores contextuales clave que caracterizan el entorno institucional de los mercados laborales europeos.
The aim of this contribution is to examine EU policy-making processes and agenda settings for competence development in the wake of the Lisbon Strategy. In particular, part I focuses on the EU ‘regulatory ideal’ for competence development that emerges from key policy documents by the institutional triangle in the period 2000-2007. The analysis presented is highly condensed but it still contains substantial descriptive information. My main argument is that the emerging EU ‘regulatory ideal’ for competence development is grounded on a simplified account of the social problem it aims to address. This account does not pay due consideration, for instance, to possible mismatches between generic requirements for a perfect skills match and specific individual needs for learning and working opportunities. In order to support my argument, part II discusses key contextual factors that characterize the institutional shaping of European labour markets.
Sponsorship: Grupo de Investigación FORCE (Formación Centrada en la Escuela) Universidad de Granada
Series/Report no.: rev123ART8;123
Keywords: Política educativa europea
Estrategia de Lisboa
Competencias
Formación profesional
Cualificaciones
Ideal regulador
EU policy-making
Lisbon strategy
Competence
Vocational education training
Qualifications
Regulatory ideal
URI: http://hdl.handle.net/10481/15184
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Appears in Collections:Vol. 12,3 (2008)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev123ART8.pdf110.37 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada