Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Gazeta de Antropología >
Nº 27/1 - 2011 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/15102

Title: Implicaciones del método etnográfico en un estudio sobre el diálogo como método de educación en valores
Other Titles: Implications of the ethnographic method in a study on dialogue as a method of education in values
Authors: Álvarez Álvarez, Carmen
Issue Date: Mar-2011
Abstract: En el artículo se plantea cómo se ha desarrollado un estudio etnográfico sobre el diálogo como estrategia de educación en valores cívicos en un aula de Educación Primaria. Para ello, en primer lugar, la autora plantea la dificultad que implica investigar este asunto, por la complejidad que entraña. A continuación argumenta acerca de las razones por las que ha resultado adecuado el empleo de una metodología etnográfica. El grueso del texto se dedica a comentar cómo se ha desarrollado el proceso de investigación seguido: la selección del caso, la negociación, el acceso al campo, la recogida de datos, el análisis y la elaboración del informe etnográfico. Finalmente se plantean algunas de las conclusiones del estudio con el objeto de mostrar el tipo de resultados que ofrece una investigación de este tipo.
The article discusses how it has developed an ethnographic study on dialogue as an approach to imparting civic values in a primary school. To do so, the author first raises the difficulty of investigating this matter, i.e. the complexity involved, and then argues the reasons why it has been appropriate to use an ethnographic methodology. The bulk of the text is devoted to discussing how the research process was developed: case selection, negotiation, access to field-data collection, analysis, and preparation of the ethnographic report. Finally, some of the conclusions of the study are presented in order to show the kinds of results offered in research of this type.
Sponsorship: Grupo de Investigación Antropología y Filosofía (SEJ-126). Universidad de Granada
Publisher: Pedro Gómez
Series/Report no.: Gazeta de Antropología;Nº 27 /1, 2011, Artículo 07
Keywords: Etnografía
Valores
Educación Primaria
Diálogo
Ethnography
Values
Primary education
Dialogue
URI: http://hdl.handle.net/10481/15102
ISSN: 0214-7564
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Álvarez Álvarez, Carmen. Implicaciones del método etnográfico en un estudio sobre el diálogo como método de educación en valores. En: Gazeta de Antropología, Nº 27 /1, 2011, Artículo 07
Appears in Collections:Nº 27/1 - 2011

Files in This Item:

File Description SizeFormat
G27_07Carmen_Alvarez_Alvarez.html63.17 kBHTMLView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada