Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 13,1 (2009) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/14975

Title: ¿Qué opinan los alumnos universitarios sobre las nuevas metodologías activas de enseñanza?
Other Titles: What do university students think about the new active methodologies of education?
Authors: Caurcel Cara, María Jesús
García Guzmán, Antonio
Rodríguez Fuentes, Antonio
Romero López, Mª Asunción
Issue Date: 14-Mar-2011
Abstract: El artículo presenta los resultados de la evaluación de una metodología didáctica concreta así como del trabajo y aprendizaje de alumnos universitarios de distintas asignaturas, estudios y centros de la Universidad de Granada. La experiencia se realiza debido al trabajo conjunto y coordinado de un grupo de profesores de distintos departamentos y centros en el marco de un Proyecto de Innovación Docente, auspiciado por el Vice-rectorado de Planificación e Innovación Docente. Los resultados arrojan conclusiones alentadoras para continuar utilizando y perfeccionando esta metodología activa basada en el trabajo autónomo del alumnado, a través de la explicación inicial por parte del profesorado de cada tema del programa de la asignatura y, posteriormente, la reconstrucción del alumno (de forma individual, primero, y, después, grupal) de los contenidos esenciales de cada tema, orientados por guías de trabajo autónomo, y supervisados por el docente, a través de lo que en dicha universidad se denominan Módulos de Supervisión Docente (MDS), con objeto de adaptarse al nuevo espacio de educación europeo marcado por la globalización europea..
This paper shows the results of the evaluation of a didactic concrete methodology as well as the work and learning of university students of different subjects, studies and educative centers of the University of Granada. The experience has been carried out to thanks to the joint and coordinated work of a group of lecturers of different departments and centers in the framework of an Educational Innovation Project, supported by the Office of Planning and Innovation of professional Teachers of this university. The results throw encouraging conclusions to continue using and perfecting this active methodology based on the self-directed learning of the student, across the initial explanation of the lesson by the lecturer of every topic of the subject’s program and later, the reconstruction of the pupil (of individual form, first, and in group, later) of the essential contents of every topic, orientated by guides of self-directed learning, and supervised by the lecturer, across of the Educational Supervision Modules (MDS), in order to adapt to the new European Space for Higher Education marked by the European globalization.
Sponsorship: Grupo de Investigación FORCE Universidad de Granada
Series/Report no.: rev131COL2;131
Keywords: Innovación docente
Trabajo autónomo
Guías de trabajo autónomo
Evaluación de enseñanza
Aprendizaje universitario
Educational innovation
Learning
Guides of self-directed learning
Assessment of education
University learning
URI: http://hdl.handle.net/10481/14975
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Appears in Collections:HUM871 - Artículos
DDOE - Artículos
Vol. 13,1 (2009)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev131COL2.pdf317.2 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada