Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 13,1 (2009) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/13626

Title: Formación para la inserción profesional del profesorado novel de Educación Infantil, Educación Primaria y Educación Secundaria: hacia la reflexión desde la inducción y el soporte emocional
Other Titles: Training for professional insertion of beginner teachers of Early Childhood Education, Primary and Secondary Education: towards reflection based on induction and emotional support
Authors: Negrillo, Carme
Iranzo García, Pilar
Issue Date: 4-Feb-2011
Abstract: Presentamos un proceso de indagación sobre la adecuación del diseño y sobre el impacto de un programa de formación de profesorado novel desarrollado durante el curso 2007-2008 en Cataluña (Tarragona).Se ha detectado una baja autopercepción competencial tanto del profesorado novel de educación infantil y primaria como del de secundaria en los bloques de contenidos que el programa propone. Así mismo, en los intereses manifestados por el profesorado se intuyen esquemas vinculados a dos paradigmas pedagógicos diversos: un enfoque más “paidocéntrico” en el caso del profesorado de educación infantil y primaria respecto a otro más “academicista” en el seno del profesorado de secundaria. Respecto al proceso emocional vivenciado por los profesores en el inicio de su desarrollo docente se identifican las fases de “impacto emocional” y de “consolidación” que demandan estrategias específicas de acompañamiento y regulación emocional. Se concluye que la metodología en la formación para la inserción debe fomentar la reflexión sobre la propia práctica como estudios de caso, conformando grupos de iguales en tanto que recurso para “reconstruir” los esquemas profesionales hacia una lógica más centrada en el desarrollo integral de los alumnos. Al tiempo, se ve necesaria articular la mentorización por parte, tanto de los formadores como de los tutores en los centros, para conformar plataformas reflexivas y de soporte emocional.
We hereby present an investigation into the appropriateness of design and into the impact of a training programme for beginner teachers carried out 2007-08 in Tarragona (Catalonia). We have noted a low level of self-confidence in teachers’ perception of their abilities both in infants’/primary schools and in secondary with respect to the contents blocks which the programme proposes. At the same time, when it comes to interests expressed by teachers, we detect frameworks related to two very distinct educational paradigms. One, which has a childcentred focus, is present among infants’/primary school staff and another, more academic approach is prevalent at secondary level. As to the emotional process gone through by beginner teachers starting work at schools, we have identified the stages of “emotional impact” and “consolidation” which require specific pastoral and emotional self-regulation strategies. We conclude that the methodology for training for integration into schools should foster reflection on one’s own working practices using, for example, case studies and using groups of equals as a way of reconstructing professional patterns aimed at an approach which is more centred on the holistic development of pupils. Meanwhile we find it necessary to set up mentoring on the part of both teacher trainers and senior school staff in order to build reflective platforms of emotional support.
Sponsorship: Grupo de Investigación FORCE (Formación Centrada en la Escuela) Universidad de Granada
Series/Report no.: rev131ART11;131
Keywords: Programa de inserción profesional
Profesorado novel de educación infantil
Primaria
Soporte emocional
Mentorización
Reflexión sobre la propia práctica
Grupos de apoyo entre iguales
Estudio de caso
Program of professional insertion
New professorship of infantile
Primary education
Emotional support
Mentoring
Reflection on the practice
Groups of support between be equal
Study of case
Secundaria
Secondary education
URI: http://hdl.handle.net/10481/13626
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Appears in Collections:Vol. 13,1 (2009)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev131ART11.pdf237.96 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada